måndag 20 juli 2015

Avund och missunnsamhet

Avund, ett ganska kort och lätt ord att säga, men ett ord vars innebörd inte alltid verkar vara så lätt att förstå och ta till sig.


Jag tror att jag nästan dagligen möter människor som lider av avundsjuka. Det märks kanske inte alltid direkt, men förr eller senare så lyser avundsjukan igenom. Avund kan också inta olika former, ibland som en direkt "smocka" där något otrevligt kastas i ansiktet. Ibland kan avundsjukan istället komma smygandes, då man får reda på något bakvägen. Kanske är detta den värsta typen av avund och den som gör ondast i hjärtat?!


När avunden intar formen av missunnsamhet hos någon kan det bli riktigt otäckt.
Det finns faktiskt människor som inte klarar av att unna någon annan lycka och framgång. Det är då de allra, allra värsta sidorna kryper fram, när någon annan lyckats. Ett fenomen som jag nog aldrig riktigt har förstått. Det kan knappast vara något farligt med att någon annan lyckas!? Antar att dessa missunnsamma människor själv hade velat att folk runt om dem skulle vara glada för deras skull om de själva hade framgång och lyckades med något? Jag har svårt att föreställa mig att missunnsamhet och avund hade varit det de förväntat sig?


Att känna glädje över att någon annans framgång och lycka borde vara bland det finaste och härligaste man kan uppleva. För om en persons glädje kan delas av två personer eller kanske ännu fler, så har ju glädjen fördubblats!



12 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Fin bildserie som är i tight med texten! Kom inte på något bättre ord, men jag tänker på när man spelar tight eller i takt, samklang kanske. Den sista bilden tycker jag särskilt mycket om; svärtan, kompositionen och den vita näckrosen som ett litet ljus.

Ibland kan nog det som framstår som avundsjuka vara beundran, men att personen som känner detta inte kan hantera sitt sätt att uttrycka beundran på, utan att känna sig förminskade. Så istället framstår det som missunnsamt. Kanske av stolthet eller osäkerhet. "Det är synd om människorna." säger Indras dotter i Ett drömspel.

Mårten Lundgren sa...

Tack Hannes för din långa kommentar, det är alltid roligt att läsa någon annans tankar också. :)
Roligt att du gillar den sista bilden lite extra. Det glädjer mig verkligen!

Kanske är det som du skriver, att avundsjuka ibland kan framstå som beundran. Tänkvärt...

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Mycket fina bilder du illustrerat dina tankar med!

Mårten Lundgren sa...

Stort tack för din kommentar Jan-Olov!
Du ska veta att det glädjer mig att du tycker bilderna illustrerar inlägget väl. ;)

Gustav sa...

Håller helt med dig, det är vanligt med avundsjuka... så synd att så många hemfaller till detta, eftersom det i första hand drabbar den avundsjuke själv. Precis som du skriver vore det bättre att anstränga sig så att man kan dela andras glädje. En stark och tänkvärd text du delar med dig av Mårten. Den andra bilden var mest intressant, tittade en lång stund på den... sjönk in i djupet...

Malin Ellisdotter Hellesø sa...

Mårten... du har gjort ett fint inlägg. Och jag tror du vet att jag är helt överens i dina tankar om ämnet.

Jag har många gånger känt mig som en utomjording bland människor eftersom jag själv inte är missunnsam/avundsjuk/baktalar... men det är alltid skönt att det finns människor som tänker och känner lika, man är inte lika ensam då.

Och bilderna då... = högsta betyg i både känsla och uttryck! Fantastiska.

Terje sa...

En riktigt fin artikel Mårten, och jag kan inte annat än säga att jag håller helt med dig. Bra text och även personliga och reflekterande bilder. Riktigt bra Mårten! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din kommentar och dina tankar kring detta Gustav! ;)

Mårten Lundgren sa...

Oj, jag blir jätte-glad för din kommentar Malin! :D
Visst är jag med på att du är helt överens i dina tankar kring detta ämne. Jag förstår vad du menar med att du känt dig som en utomjording/främling, det har jag också. Precis som du skriver är det skönt att det finns fler som tänker så här. Tyvärr är det för få!

Jag tror att världen skulle vara mycket trevligare om fler delade dessa tankar och levde upp till dem.
Det gör mig väldigt, väldigt glad att få högsta betyg i känsla och uttryck kring dessa bilderna. De kommer verkligen inifrån mig... precis som du och Terje har lärt mig! ;)

Mårten Lundgren sa...

Stort tack Terje för din kommentar och det var roligt att du gillad artikeln. ;)
Bilderna kommer inifrån mig och jag hade detta i åtanke då jag skapade dem. Med andra ord precis på det sättet som du och Malin har lärt mig... ;)

Blir riktigt glad att höra att du tycker detta är riktigt bra, STORT tack Terje! :D

Håkon Langmo sa...

Veldig bra artikkel Mårten. Denne er jeg absolutt helt enig i. Hvorfor skal det være så vanskelig å glede seg over andre fremgang, eller å være med å løfte frem andre mennesker.
Godt skrevet og meget bra bilder.

Mårten Lundgren sa...

Det glädjer mig verkligen att du gillar både text och bilder i artikeln Håkon! :D
Håller med dig om att det är konstigt att det är märkligt att det för vissa är svårt att glädjas med andra och deras framgångar. Tack för din kommentar och att du delar med dig av dina tankar.