tisdag 28 juli 2015

Ugglekvällar

Kvällarna har varit många nu, som det har varit möjligt att möta den fina jordugglan ute på fälten här, norr om Norrköping. Den verkar ha fattat tycke för en gammal död björk, vilket jag tycker höjer stämningen i bilderna när den sitter i detta träd och spanar ut efter ett möjligt byte.

En kväll blev det ett extra möte, för efter jordugglan kom även en hornuggla och satte sig i samma träd!

En fantastisk kväll med två minnesvärda möten att få ha upplevt och bära med sig minnet ifrån...










14 kommentarer:

Terje sa...

Ojojoj Mårten! Först jordugglan och sedan hornugglan. Fantastiskt, vilka bilder! :)

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Ibland blir det jackpott! härligt att få så många möjligheter till bilder på ugglor,bara att gratulera.

Gustav Rappestad sa...

Vilka karaktärer de är, ugglorna! Det är något visst med de stora runda parabolerna kring ögonen, som ger dem en intensiv blick och påverkar uttrycket. Jag tror att det är den sista av dessa bilder som jag tycker bäst om, med hornugglan som hälsar dig med en lätt budning på huvudet. Grattis till de två fina mötena! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket Terje, många av de senare kvällarna har bjudit på helt fantastiska upplevelser tillsammans med jorduggla och hornuggla. ;)
Roligt att du gillar bilderna! :D

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket Jan-Olov!
Det är roligt när det blir många tillfällen att få fota uggla, det är annars inte ofta man får se dem.

Mårten Lundgren sa...

Visst är ugglorna karaktäristiska som du beskriver Gustav, men de är också väldigt individuella från art till art vilket fascinerar mig mycket. ;)
Kul att du fastnat för hornugglebilden, det är en fin uggla, men ack så svårfotad då den gärna håller sig på lite lägre höjder.
Tack för din kommentar! ;)

Hannes Theander sa...

Fina bilder! Jag tycker särskilt om femman med sin rörelseoskärpa och sexan med den fina inramningen av björken.

Henrik sa...

Inte illa med två ugglor i en björk!

Mårten Lundgren sa...

Tack Hannes för din kommentar och roligt att du hittade några favoriter bland bilderna på ugglorna. ;)

Mårten Lundgren sa...

Det var helt klart en mäktig upplevelse, det håller jag med dig om. Några dagar efter hade jag två jordugglor i samma björk, samtidigt! ;)

Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar Henrik! ;)

Malin Ellisdotter Hellesø sa...

Fantastiskt fin bildserie, Mårten! Det syns att du väntat in olika uttryck och fått fram personlighet! Fint ljus och riktigt bra komp!!

Mårten Lundgren sa...

Stort tack för din kommentar Malin, den gör mig verkligen glad och jag uppskattar den mycket ska du veta. :D

Unknown sa...

Skønne billeder du har taget :-)

Mårten Lundgren sa...

Tack så mycket Annette och för att du lämnade en kommentar till inlägget! ;)