torsdag 17 september 2015

Skogens egen lilla bandit

Som en liten maskerad bandit drar nötväckan runt inne i skogarna, för att gömma undan sin mat i en av trädbarkens alla springor. Dess tuffa framtoning skrämmer undan konkurrenterna vid de ställen där maten finns. Nötväckan jobbar nu hårt inför den kommande vintern. Att maten kommer att bli svår att hitta tar den helt för givet. Från den tidiga morgonen till den sena kvällen jobbar hon därför ihärdigt. Är man tyst kan man höra det säregna pipandet och rasslandet på stammarna när hon klättrar upp och ned för träden, för att gömma sin nyfunna föda. Helst vill hon inte bli sedd...




4 kommentarer:

Gustav sa...

Tredje bilden är underbar :)

Mårten Lundgren sa...

Hehe, tack Gustav! ;)

Malin Ellisdotter H sa...

Jag håller helt med Gustav! Tredje bilden... det finns något med den som dom två andra inte har! Det finns ett uttryck, en känsla och så symbolik förstås... Dom två andra är bra på sitt sätt, men det är mer "nötväcka" om du förstår vad jag menar. Den tredje bilden visar på en personlighet, dels hos nötväckan, men också som ett litet självporträtt genom ett porträtt på nötväckan. Tror du förstår hur jag tänker. Mycket bra!

Mårten Lundgren sa...

Jag tror att jag är med på vad du menar Malin. Själv tycker jag att samtliga bilder fångar nötväckans personlighet med de olika beteendena den har. Spanar, böjer sig vinkelrätt på stammen och så att den sitter och hackar... Där var min tanke att dessa bilder samspelade och tillsammans gav en helhet/självporträtt av den lilla fågeln.

Tack för att du delar med dig av dina tankar Malin och tar dig tid. Det uppskattar jag MASSOR! ;)