lördag 6 augusti 2016

Den fundersamma lilla fältharen

Är det bara jag som upplever trenden att saker och ting nu för tiden blir allt mer extrema? Den här är verkligen en trend som gör mig riktigt nervös. Hur långt kan detta egentligen håll i sig?


Jag tycker att allt mer och mer handlar om pengar, makt och korruption. Ekonomi som prioriteras högre än vår egen planets tillgångar och miljö. Allt oftare hör eller ser vi nyheterna handla om massmord, våldtäkter, misshandel och annat elände. När man hör och läser om allt detta, blir det naturligtvis riktigt svårt att låta bli att fundera över varför människor är så fruktansvärt grymma och elaka mot varandra. Det kan väll ändå knappast finnas en strävan hos människor att hata?!

Tänk om vi alla människor istället kunde styra om all elak energi till att användas till sådant som istället är positivt. Att kunna hjälpa varandra och göra andra personer glada istället skulle genast göra glädjen dubbelt så stor. Helt övertygad är jag faktiskt om att jorden skulle bli en mycket bättre plats att leva på, om vi bara kunde acceptera varandras olika synsätt och ta en större hänsyn till varandra...

Jag tycker att bilderna från mötet jag hade för några veckor sedan, med den fundersamma och ensamma lilla fältharen gjorde sig riktigt bra till det här inlägget.


6 kommentarer:

Hannes Theander sa...

Jo, haren ser väldigt fundersam ut. Kanske funderade den på samma saker som du.

Visst sker mycket elände och visst vore det fantastiskt om vi kunde lägga energi på att skapa en bättre värld. :'( Allt elände till trots är det ändå mycket som går åt rätt håll, även om det inte riktigt verkar så alla gånger. Så förhoppningsvis kan våra barn få leva i en bättre värld...

Mårten Lundgren sa...

Självklart går inte allt åt fel håll. Det finns även mycket, precis som du skriver som går åt rätt håll. Tyvärr så känns det dock som mycket eländigt skulle kunna undvikas genom att folk la den energin på något annat. Jag hoppas och tror, precis som du Hannes att våra barn får en bättre värld att leva i. Tusen tack för dina tankar och din kommentar Hannes! =)

Malin Ellisdotter H sa...

Bra talat, Mårten. Jag håller med dig...

Gillar det lite vemodiga uttrycket hos haren och guldljuset.

Mårten Lundgren sa...

Tack så jätte-mycket Malin!
Ja, haren hade ett lite vemodigt och fundersamt uttryck, därför tyckte jag att den passade bra till inlägget. ;)

Terje sa...

Tyvärr är människan alldeles för egoistisk och egocentrisk som djurart, dessutom med ett så lågt intellekt att det är det enda djuret som kan förstöra grunden för sin egen existens...

Bilderna är helt rätt för texten! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack Terje!
Jag håller helt och fullt med dig. :|