tisdag 2 maj 2017

"Det gamla huset i kröken"...

När jag var liten och var ute på en promenad med min mamma och pappa hände ofta att vi stötte på platser eller ställen som behövde stannas vid och uppmärksammas lite noggrannare. Än idag kan en sådan plats kännas inombords om jag passerar. Det river upp och väcker gamla minnen och historier till liv.

Den plats jag nu ska berätta om är just en sådan. Jag har passerat detta hus många gånger under mitt liv. På ett eller annat sätt har husets utstrålning greppat tag i mig och fått mig att börja fantasier om platsen och vem som egentligen bor i det.

Som liten pojke var jag helt övertygad om att detta var tomtens hus. Kanske var det min mammas historier om uthuset (som tyvärr nu är rivet) som gjorde att jag trodde att uthuset bara var en förklädd nedgång till en underjordisk jättelik tomteverkstad.

Än idag 
får detta hus mig att vilja placera in det i en sagobok och att börja fantisera om dess ägare. Det märkliga med det här huset är är att ingen verkar bo i det. Det ser bara tröttare och tröttare ut för var år. Men även om inte huset är välskött så är trädgården mycket välskött. Vem vet, kanske bor där ändå någon?!

Härom dagen gick jag förbi huset med min lilla son, han stannade upp utanför huset med sin sparkcykel, tittade på huset, tittade sedan på mig och sedan åter på huset. Verkar som att även han tycks fascineras av husets utstrålning. Så nu blir det min uppgift att berätta sagorna om "det gamla huset i kröken" vidare...





3 kommentarer:

Gustav sa...

Riktigt fint sammanhållet inlägg i text och bild... :)

Terje sa...

Finfina bilder till en urstark text! Så fint och känsloladdat! :)

Mårten Lundgren sa...

Tackar så jätte-mycket för fina ord om inlägget Terje! ;)