torsdag 21 september 2017

Mitt Kolmården...

Alla har vi säkert platser som på ett eller annat sätt betyder något speciellt för oss. Anledningen till att en plats upplevs som speciell för oss kan såklart bero på många olika faktorer eller anledningar. För mig har Kolmårdsskogen blivit en sådan plats, som har en speciell plats hos mig. Skogen har på något sätt blivit som en kär vän till mig.

För det är just i dessa skogar här i Kolmården som jag har upplevt de allra flesta av mina djurmöten, men också här som jag har fått uppleva skogens mystik och krafter. Men det finns också kanske en annan anledning till att jag känner så starkt för skogarna här. För många, många år sedan bodde här mitt ute i de vidsträckta skogarna förfäder till mig. Kanske har historierna om dem och deras nära förhållande till skogen påverkat mig omedvetet?! 

Kanske är det inget av det jag nämnt här ovan som har påverkat min känsla för Kolmården och dess skogar. Utan istället kanske dessa mytomspunna skogarna här i Kolmården faktiskt har en speciell dragningskraft? De är mörka, kuperade, kusliga och har en gedigen historia. För länge sedan var dessa skogsområden en plats som var väl förknippad med livsfara på grund av rövare.

Kolmårdens historia och dess kuperade utformning med grottor, branter, förkastningar och små mörka gölar, har verkligen gjort skogen till en spännande plats att utforska och låta sig inspireras av. Därför är jag rätt säker på att John Bauer hade älskat många av de olika platserna här i skogarna. Kanske är det just i de här skogarna som trollen faktiskt bor?!
















Inga kommentarer: