torsdag 14 september 2017

Rapport från Kolmården #2

Sommaren är nu över och istället har hösten satt full fart. Det märks verkligen, då skogen har tystnat och fågelsången inte längre ekar i skogens alla salar.

Tittar jag tillbaka på den här sommaren så känns den lite annorlunda, den har varit kall och egentligen blev det aldrig någon sommar med värmebölja, som jag tror att många av oss ändå hade hoppats på.

De lite kyliga sensommarmorgnarna har däremot bjudit på fina dimmor, med många fina djurmöten. Jag kommer till exempel aldrig att glömma den morgonen då jag hade möte med två bävrar, storlommar, kungsfågel, fälthare och tjäderhöna med ungar. Allt detta under en och samma morgon!

Inte heller kommer jag att glömma de fina älgmötena som jag hade under tidiga och dimmiga sensommarmorgnar.


Just nu, i skrivande stund har kronhjortarna satt full fart med sin brunst och låter högljutt runt om i Kolmårdsskogarna. Även om vi går mot de kyligare årstiderna och snart står inför snö, slask och mörka korta dagar, så har vi än höstskogens praktfulla årstid runt knuten, något jag verkligen ser fram emot...

















Bild 1: Älvdans över Kolmårdssjö
Bild 2: Hemsökt slottsruin
Bild 3: Älskande bitbockar
Bild 4: Trött hornuggla
Bild 5: Bäver i dimma och morgonljus
Bild 6: Sammanträdande storlommar
Bild 7: Rådjur på ett sommarklätt hygge
Bild 8: Nyfiken tjäderhöna
Bild 9: Älgkomöte i morgondimma
Bild 10: Förvånad fälthare
Bild 11: Ropande spillkråka
Bild 12: Vildsvin flyr in i nattens mörker
Bild 13: Tranan lyfter
Bild 14: Ormvråk i förmiddagssolen
Bild 15: Natt över hygget

2 kommentarer:

Henry sa...

I just really like visiting your so professional blog!!! You images are stunning!!! Keep sharing.
Henry

Mårten Lundgren sa...

Thank you very much for your kind words Henry, I appreciate them a lot! ;)
Take care!